Keikkapäivä!
Mites aamu käynnistyy keikkapäivänä? Ei aina kovin hyvin. Meikäläinen oli ainakin hyvin kärttyinen ja huonovointinen. Saattoipa olla jännitystä ilmassa.
Harvoin on päiviä, jolloin kello ei kulje tarpeeksi nopeasti, mutta tämä oli sellainen. Tosin itselläni oli pakkaamiset kesken ja olin todella huonosti tällä kertaa organisoinut kaiken. Onneksi sain potkua päivään vielä Glamour Ladiessien keskusteluryhmästä, jossa vertaistuen mukaisesti muutkin jakoivat jännitystään.
Kokoillan showssa ei ole pelkästään kysymys, että saadaan esiintyjiä lavalle. Kysymys on kokonaisuudesta ja tunnelmasta. Meillä päivä alkoi jo iltapäivästä Rock Bar Montussa koristeluilla, käsiohjelmien taittamisella, penkkien kantamisella, asettelulla ja puhdistamisella. Meikäläinenkin fiksuna naisena meni suoraan korkokengissä, nahkahameessa ja pitsipaidassa paikalle ja KANTOI penkkejä. Oli varmasti omanlaisensa näky.
Meille oli annettu onneksi vapaat kädet toteuttaa omien näkemysten mukainen ilta. Pian Monttu täyttyikin ensin kaikennäköisestä härpäkkeestä. Meiltä löytyi kankaita, teippiä, saksia, tusseja, kurpitsoja, monia erilaisia hämähäkkejä jne. Mieletön määrä kaikkea, mitä esityksiin EI tarvita. Onneksi ryhmässä on voimaa ja yhteistyöllä saimme, ainakin omasta mielestämme, upean näköistä jälkeä aikaiseksi. Kaikki toivat vähän jotain ja jakoivat ideoitaan.
Koristelujen jälkeen olikin aika mennä läpivedot. Eli jokainen numero käytiin läpi ja musiikki tarkistettiin ja sovittiin aloituspaikat ja valomiehelle annettiin toivomukset. Meillähän ei ole tapana vaatia mitään, koska luotamme myös muiden taiteilijoiden näkemyksiin. (Huomatkaa, että edellä oleva lause ei saata olla todenmukaisin.) Tähän vaiheeseen mennessä olimme jo saaneet paikalle videokuvaajan ja valokuvaajan. Täytyyhän kaikki illan vaiheet saada taltioitua. Läpimenojen aikana tunnelma tuntui jo hieman rentoutuvan ja välillä tapamme mukaan touhu meni myös höpsöilyksi.
Bäkkärillä ompi tunnelmaa!
Olimme aikataulusta hieman edellä illan aikana, joten kaikille jäi läpimenojen jälkeen hyvin aikaa valmistautua ja mahdollisesti käydä/olla kuvattavana tai vain löytää itselleen jokin rako tiiviiksi käyvästä backstagesta, vaikka pöydän alta. Tunnelmaa on vaikea kuvata. Ehkä helpotukseksi voisin kertoa bäkkärillä kuuluvia lausahduksia ja te lukijat voitte kuvitella ne päällekkäisinä erilaisilla naistenäänillä puhuttuina ja samaan aikaan pyöriä ympäri, heitellä ympärillenne erilaisia nauhoja ja kankaan palasia ja ehdottomasti GLITTERIÄ ja itse vaikka vielä pitää tyttömäistä tirskuntaa. Näin ehkä pääsette lähelle samaa tunnelmaa kuin meillä bäkkärillä. Tässä fiilistelylauseet:![]() |
| Madam BlaBlaa |
"Voiko joku auttaa näiden rajauksien kanssa?!"
"Mä en saa sukkanauhoja kii!!! Tulisko joku lähentelee mun ahterii?!"
"Voisiks sä laittaa mun ripset?"
"VOI EI, ku tosi ihana pyrstö!"
"Onko nyt tarpeeksi luomiväriä? EI!?"
"Kuka on tehnyt nää piparit?!"
"Tosi hyvän tuoksuista hajuvettä! Saanko mäki?!"
"Mihin mun kengät meni?"
"Missä tasseliteippi menee?!"
"Oi, ku sä olet ihana näköinen!"
Toivottavasti nämä lauseet riittävät pääsemään fiilikseen. Omalla tavallaan se ihana hehkuva tunnelma oli raskasta, mutta niin tarpeellista ja nautittavaa koettavaa.
![]() |
| Markus Koskinen MSK Photography |
Entä show itse?
![]() |
| Marie SoSweet |
Kokonaisuudessaan keikka meni loistavasti. Pikkurina (pick up) olemisen parhaita puolia oli ehdottomasti se, että pystyin lähes kaikki esiintymiset katsomaan. Oli ihanaa huomata, kuinka rohkeasti meidän ensikertalaiset nousivat lavalle ja suoriutuivat nautinnolla omasta osastaan katsojien edessä. Meillähän oli nyt suuri määrä ensikertalaisia lavalla.
Oli kannustavaa huomata myös konkareiden kehittyneen kesän aikana. Toisille oli tullut omanlaistansa uutta glamouria je hehkua esiintymiseen, toiset olivat kehittyneet ilmaisussa ja erityisesti ilmeissä ja tietenkin esitysten tarinat olivat selkeästi kehitetympiä. Näitä asioita huomaa tarkasti vain, kun ollaan oikealla keikalla. Näitä kehityksiä ei välttämättä treeneissä olisi tullut edes huomattua.
Jälleen tunnelmaa on vaikea kuvata, mutta kerrassaa huimaa oli. Katsojia oli varmasti ennätysmäärä jälleen, eivätkä esiintyjät olisi päässeet lavalle ilman järjestyksenvalvojien apua. Täytyy kyllä sanoa, että huippuillat saadaan aikaiseksi monesta pienestä yhteentoimivasta palasesta. Musiikit toimivat, valot toimivat ja kaikki pysyi kasassa. Kaikilla tuntui olevan mukavaa. Myöhemmin varmaan saadaan lisää kuvia esiintyjistä ja esityksistä, mutta tämä nyt illan läpikäynniksi. Jälkikäteen varmasti tulee myös jälkipyykkiä, koska aina löytyy myös parantamisen varaa.
![]() |
| Markus Koskinen MSK Photography |
Täydellisiä suorituksia ei ole, mutta tämä ilta oli omalla tavallaan täydellinen.
PUS kaikille, jotka olivat illassa mukana ja teille lukijoille, jotka haluatte illastamme tietää.






Mahtava ilta! Vauhtia ja ei ehkä niinkään vaarallisia tilanteita, vaan ihania esityksiä. Tunnelma oli käsinkosketeltava ja tupa täynnä. Näitä lisää!
VastaaPoista