Missä luuraa taiteilijaminä?
Burleskin maailmaan ja
esittämiseen kuuluu vahvasti rooliutuminen. (En tiedä, onko tämä oikea ilmaisu,
mutta nyt käytän tätä) Asiaa käsiteltiin jo silloin, kun itse aloitin
harrastuksen ja silloin ajattelin, ettei minun tarvitse murehtia koko asiaa
vielä, koska en tiedä innostunko edes koko touhusta. JEAH RIGHT! Voiko burleskista
olla innostumatta? Paljon bling blinggiä, korsetteja, korkokenkiä, värejä,
mahtavia pukuja, sulkia, mitä vain mielikuvitus mieleen tuo. Teatraalisuutta!
![]() |
| Kuva elokuvasta Burleque (oikeasti elokuvalla ei ole mitään tekemistä burleskin kanssa) |
Nyt kävin "kertauskurssin"
meidän aloittelevien burleskittarien kanssa, vaikka tällä kertaa
rooliutumisesta puhuttiin vähemmän. Kuitenkin painavimmat asiat tulivat esille:
Mitä itse haluaa? Miten minä itse haluan toteuttaa tätä taiteenmuotoa? Taustatyö
on aika tärkeätä tässä harrastuksessa ja elämäntavassa. On pysyttävä ajan
hermolla, mihin burleski jatkaa kehittymistään. Ja tärkein on tietenkin
ymmärtää, mitä burleski on. (Ja erityisesti vielä, kun harrastaja on näin
hitaasti oppiva kuin kirjoittaja.) Tätähän käsittelemme perusjuttuja sivulla,
kun allekirjoittanut saa kaiken kunnolla toimimaan, joten sieltä voi lueskella
ajatuksia ja juttuja siitä. Perusjutuilla on iso osa matkassamme, kun koemme ahaa
elämyksiä ja saamme uusia inspiraatioita ja ymmärrämme paremmin tätä kaikkea
kirjavuutta.
Luen parhaillaan Michelle Baldwinin
Burleskin paluu kirjaa, josta yritän myöhemmin tehdä jotain referaattia tai
muuta käsittelevää kirjoitusta, mutta viittaan nyt jo tähän kirjaan, koska
sillä on ollut vaikutusta omiin pohdintoihini Marie SoSweetista. Kirjassa on
kokonainen kappale otsikolla "Kikkoja pitää olla" Tässä käsitellään,
miten mahdollisesti se oma esiintyminen ja "hahmo" saisi sitä
huomiota, miten me kaikki mahtuisimme toteuttamaan sitä omaa näkemystämme tähän
värikkääseen maailmaan. Kikoilla tietenkin. Kirjassa todetaan, että jokaisella
olisi hyvä olla jotain erityisiä kikkoja, jotka tietenkin helpottavat esitysten
mainostamista. Itse lannistuin tästä jälleen äkkiä, koska suomalaisen
ajatusmaailman omaavana minähän en osaa mitään enkä ole mitään spesiaalia.
Rohkeasti jatkoin kuitenkin lukemista. Kävi ilmi, että kikkkojahan voi olla
vaikka mitä. Se voi olla pituus, kehonhallinta, eläimet, charmi tai ihan vain
idearikkaus ja tietenkin maine. Kun saat maineen, mieluiten hyvän sellaisen,
silläkin pääsee pitkälle.
En lähde vielä pohtimaan, mikä on minun erikoisjuttuni ja onko sitä. Olen kuitenkin pohtinut enemmänkin, mitä haluaisin Marien olevan. Millaisia esityksiä Marie voisi esittää? Aluksi ajattelin, että Marie löytää ajan kanssa omat uransa ja on samalla osa minua, eikä silloin sanasta rooli kannata tehdä niin sanotusti numeroa. Jälleen kerran kuitenkin huomasin, ettei asia toimi kohdallani niin. Mahdollisesti jo isot "starat" ovat yhtä esiintyjäminänsä kanssa, koska se on iso osa heidän elantoaan, eikä roolia mahdollisesti ole tarvekaan kovasti erotella muusta elämästä. Minulle voimakkaampi erottelu voi olla paljon parempi vaihtoehto.
![]() |
| Kuva: Juha Aho |
Minun on löydettävä Marie
SoSweetille selkeät linjat, mitä lähden tavoittelemaan ja toteuttamaan. Jos ne
eivät toimi, kokeillaan jotain muuta. Niin ne urat sitten selkiytyy ja Marie
pääsee kehittymään sellaiseksi, kuin haluan. Haluan Marien olevan itsevarma, säihkyvä
ja hyvinkin naisellinen, mutta ehkä pienellä koomisella piirteellä, koska elämä
ei saa olla liian vakavaa. Pystynkö tähän? En tiedä, koska itse en ole kovin itsevarma,
säihkynkin hieman himmeämmin ja olen koominen epämukavalla tavalla (eli
kömpelö/kämmäri), mutta naisellisuutta omaan... ehkä siitä on hyvä lähteä.
Onneksi olen aidostikin päättäväinen ja sitä saa Miss SoSweetkin olla. Lavalle
en nouse ennen kuin olen varma, että kaikki tavoitteet onnistuu, mutta se ei
tarkoita sitä, että odottaisin esitykseni sujuvan tai olevan täydellinen. Kokeilemallahan
kaikki loppujen lopuksi selviää, mutta toteuttaminen täytyy tuntua mukavalta.
Voipi olla, että kaiken tämän ryöpytyksen jälkeen Marie kehittääkin enemmän
minua kuin minä Marieta....
Olenkin nyt aloittanut
taiteilijaminäni tietoisemman kehittämisen tämän blogin inspiroimana. Mukavaa olisi, jos te
rakkaat lukijat jaksatte kulkea mukana ja lukea kokemuksistani ja kenties antaa
uusiakin ehdotuksia. Olenkin nyt jo ilmoittautunut Twerk Workshoppiin.
Aikaisemmin olen ollut hyvin kielteinen twerkkausta kohtaan, mutta päätin
kuitenkin lähteä kokeilemaan, jos se vaikka olisikin omalle kropalle ja
mielelle sopivaa "värinää". Ja miksi suhtautua negatiivisesti
johonkin asiaan, mihin ei ole mitään kosketuspintaa? Kaikki mahdollisuudet
kehiin, jotta omat vahvuudet löytyy.
Lisäksi ihana Madam Blablaa on
järjestänyt harjoituksiin teematunteja ja loppusyksyn aikana pääsemme
kokeilemaan mm. lattarihenkisyyttä. Itse odotan latinorytmejä innolla.
Lattarirytmit ovat aina kiehtoneet minua ja mieleni palaakin monesti käymilleni
flamencotunneille niitä kuunnellessani. Ja selkeästi Mariesta on tulossa
tanssillisempi yksilö... ainakin aluksi. Tunnepuoli saattaa myöhemmin vallata
sijaa tanssilliselta ilmaisulta, mutta tosiaan matka on lähempänä alkua kuin
loppua, joten kehitys voi lähteä mihin suuntaan vain.
Lisäksi olen päättänyt panostaa
enemmän burleskin tutkailuun ja näin ollen olen varannut itselleni liput
Helsinki Burlesque Festivaaleille, jotka järjestetään vuonna 2016 maaliskuussa.
Seuraksi lähtee tietenkin muitakin Glamoureita, joten yksinään ei tarvitse
matkaa taittaa. Aikaa tässä välissä on vielä käydä muutakin katsomassa, mutta
ajattelin tämän olevan se, mistä eniten kannattaa lähteä hakemaan inspiraatiota,
oppia ja elämyksiä.
Oletettavasti
roolituspohdinnoille tulee vielä lukemattomia jatko-osia, joten jos tämä tuntui
sekavalta, ei kannata murehtia, koska sitä se olikin. Kaikki ei selkiinny
hetkessä eikä hetkeäkään pidemmässä ajassa, mutta aika ja kokemus tekee
tehtävänsä. Tämä on sitä jännitystä elämässä!
Ja loppuun vielä iso MUISKIS!




Kommentit
Lähetä kommentti