Siirry pääsisältöön

Voi Poseeraus!


Ei tulisi fitnesspimua,
mutta kokeilla piti.
Koska tämänviikkoiset treenit peruuntuivat, päätin itsenäisesti treenata. Ja vieläpä vetää sellaiset epämukavuustreenit. Jotain, missä koen tarvitsevani kaikista eniten harjoitusta. Poseeraus. Yllättävää, kuinka vaikeata sekin voi olla. Ja, koska kaikki tuntui niin epämukavalta, kutsuin tietenkin apujoukkoja seurakseni. Tarkoituksena oli kokeilla kaunista ja seksikästä keikistelyä, eikä mitään fitness-sorttista poseerausta, vaikka hetken herkkyydessä sitä myös eksyttiin kokeilemaan.

Aluksi kokosimme ja keskustelimme kuitenkin tärkeistä muistisäännöistä poseeraamisessa. Muistelimme, mitä harkoissa on puhuttu, sekä löysin netistä vinkkejä. Jokaiseen kohtaan on myös lisätty, mitä ajatuksia ne herättivät asentoja harjoitellessa:

1. Seiso varpaillasi, jos sinulla ei ole kenkiä jalassa. Näin näytät pidemmältä, hoikemmalta ja sääret näyttävät paremmalta.

- Kenties näin, mutta helppoa ei ole olla kauan varpaillaan. Lisäksi tämä haastoi kovasti tasapainoa, jos korkokengätkin jalassa välillä huojutti (jos siis korot olivat sitä 10cm) Pelkkä eteenpäin nojaaminenkin oli erikoisen tuntuista varpaillaan. Äkkiä esim. selkä lähti vetämään kumaralle.

2. Olkapäät taakse! Ryhti suoraksi! Pitkä kaula! Tätä meillä harjoituksissa usein huudetaan ihan mihin väliin vain. Pilaa ryhdin, jos hartiat lösähtävät eteen. Monet tekevät paljon tietokoneella töitä ja itsekin käsityöihmisenä olen tosi usein kyyryisessä asennossa, joten alkuunsa hartioiden paikkaa täytyy tarkemminkin miettiä. Helpoiten hartiat saa oikeille paikoilleen pyörittämällä muutaman kerran taaksepäin ja viimisellä kerralla kannattaa jättää hartiat rentoina taakse. Sieltä löytyy oikea asento. Eli hartiat taakana, selkä suorana, rinta rottingilla ja leuka hieman ylhäällä riittää jo pitkälle.

- Tässä riittikin muistamista. Monet asennot menivätkin pilalle juuri leuan korkeuden kohdalla. Monesti muisti huolehtia selän, hartiat ja rinnat niin sitten se leuka olikin myös siellä rinnoissa ja kaksoisleuka valmiina. Jos taas muisti olla leuka koholla, joku muu tai mahdollisesti kaikki muut kolme osasta lösähtivät. Kyllä ihmisessä vaan on liikaa liikkuvia osia kun yrittää olla luova.

3. Varo ylitaipuvia niveliä. Nojausliikkeet kannattaa tehdä varoen, eikä oikeasti täysillä nojaten, etteivät nivelet taivu yli. Kuvissa se näyttää hieman luonnottomalta.

- Tämän valvominen oli vaikeaa, koska itse on tottunut, että raajat on suoria vasta sitten kun ne eivät taivu enempää. Silloin ne yleensä ovatkin jo taipuneet yli ja tämän vuoksi tyttöjen kanssa totesimmekin, että valokuvausprojekteja tehdessä on hyvä olla assistentti huutelemassa, missä kohtaa kaikki on oikeassa asennossa. Esityksessä ei varmaan pientä yliojentuvuutta huomaa, jos esiintyjä pysyy jatkuvasti edes pienessä liikkeessä.

4. Kevyt kosketus. Ei puristella kylkeä tai poskea lyttyyn, jos niihin nojataan tai muuta vastaavaa. Ollaan hempeän lempeitä itseään kohtaan ja pidetään kosketus kevyenä ja kannatettuna. Näin upea pukukin pysyy suorana niin kauan kun sillä on tarve. Lisäksi pyritään pitämään sormet mahdollisimman yhdessä.

- Tässä alkaakin jo muistilistaa olemaan. Ensin selkä, olkapäät, rinnat, leuka ja sitten, kun haluat nojata jalkoihin, ei sitäkään saa tehdä täydellä voimalla. Tässähän löytyi melkein uusia lihaksia, kun opetteli tekemään perusasentoja eri tavalla laittamatta painoa esim. käsille. Emme kovasti vielä tämän kaiken päälle keskittyneet sormiin, joten hieman harakan varpaiksi meni suurimmassa osassa asentoja, mutta harjoitukset jatkuvat.

5. Mahdollisuuksien mukaan pidä kämmenet itseäsi kohden. Kämmenet kohden yleisöä saattavat tuntua katsojasta torjuvalta ja negatiiviselta. Toki, jos tämä on tarkoitus niin Go for it!

6. Ei amputoida raajoja! Eli ei laiteta käsiä esim. kyynärtaipeesta eteenpäin selän taakse.

- Tämä taisikin olla ainoa helppo ohje, jonka muisti ilman muistuttamistakin.


7. Korosta! Eli käännä hieman vartaloasi kylki kohden kameraa. Tai ainakin niitä kohtia, mitä itse pidät leveänä. Tämä taitaa olla monille tuttu juttu, jos on kertaakaan ollut kameran kanssa tekemisissä, mutta tämä pätee myös esiintymistilanteessa.

- Tätä kokeilimme ihan mielenkiinnosta. Miten se vaikuttaa eri asennoissa? Kuinka helppoa tätä ohjetta on toteuttaa? Kyykyssä toteutettavat asennot olivat haasteellisia tai sitten olimme olevinamme kovin kankeita.

8. Roolitus! Roolissa ja tunnetilassa pysyminen helpottaa kovasti poseerauksen toteuttamista erityisesti ilmeen kannalta. Tärkeintä on nauttia itsestään ja tavallaan hengailla itsensä parissa.

- Emme ehtineet perehtyä nyt tunnetiloihin ja ajatuksiin roolituksesta kamppailessamme tottelemattomien lihasten parissa. Tämänkin totesimme vaikuttavan enemmän valokuvausprojekteihin kuin esiintymisiin, koska esiintyessä on täysin selkeää olla jossakin roolissa ja tunnelmassa kiinni. Käsittelimme kuitenkin asiaa, koska valokuvauksiakin tulee välillä tehtyä.
Kyykkyasennon tutkailua
- ei tuloksia!


Harjoitukset olivat todella mukavat ja naurun täyteiset, vaikka ympäristö oli yleisestä harjoitusympäristöstä poikkeava. Kaikenlaisia poseerauksia tuli kokeiltua - jopa niitä, joista ei itse pidä yleisesti kenenkään tekemänä. Aluksi aloitimme tietenkin tutuista ja turvallisista poseerausasennoista, jotta pääsisimme vireeseen. Muutamia yllätyksiä tuli vastaan, jotka näyttivät aika kivoilta, mutta vaativat hiontaa. Paljon jäi myös tulevaisuuteen kokeiltavaksi. Ja varmasti uusi ideoita tulee vastaan, joita täytyy lähteä kokeilemaan. Kasvojen ilmeisiin emme vielä panostaneet, koska vartalot vaativat vielä niin paljon huomiota. Ehkäpä jopa pienet päivittäiset venyttelyt voisivat auttaa kovasti vastaavanlaisia harjoituksia varten. Olemme kovasti pahoillamme kuvien laadusta, mutta kohteet olivat tänään normaalia liikkuvampia ja vaappuvampia. Alla vielä osa inspiraatiomme lähteestä. 


 

Ihanaisin terveisin jatkamme eteenpäin!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pori Burlesque Daycamp

Ja niin Madame BlaBlaan viikkotunnit jäivät kesätauolle. Tasselit viikattiin kaappiin pölyttymään ja puuhkat vaihtuivat bikineihin. No, ei todellakaan! Useina vuosina Pori Burleskin väki on toivonut ohjelmaa myös kesäksi. Aikaisemmin olemme saattaneet kokoontua piknikille vaihtelemaan kuulumisia ja ajatuksia. Jakaneet ikävää rakkaan harrastuksemme pariin ja luomaan hieman juhlantuntua aurinkoisen arkemme keskelle. Joskus kauniit kengät vaativat veronsa, kuten Kity Sixtonilta leiripäivänä. Tänä kesänä Marie SoSweet ja Kitty Sixton järjestivät kesän ohjelman!  Marien ideoima BurlesqueCamp alkoi muhia ystävättärien mielessä jo keväällä. Suunnitelmat olivat huikeita eli suuria, mahtavia ja kimaltelevia. Pian olikin aika ruveta tuumasta toimeen! Joten, saanen esitellä ensimmäistä kertaa Satakunnan kimallehistoriassa Pori Burlesquen iki-ihana DayCamp! Päivän tarkoituksena oli järjestää kohtaamispaikkoja yhdistyksemme jäsenille sekä mahdollisesti pieniä aktiviteett...

Porilaista purleskia Burlesque dayn kunniaksi

Burleskin taival Porissa alkoi jo ennen kuin saatiin nykyinen yhdistys perustettua. Titta Malmila alias Madame BlaBlaa toi burleskin Poriin v. 2012 ja alkoi pitää täällä viikkotunteja Porin Kuntokeskuksen tiloissa. Meitä innokkaita oppilaita kertyi viikottain tunneille intoa puhkuen varustautuneita hemaisevin hepenin, korsetein, korkokengin ja puuhkin. Tuntien päätteeksi salin lattia olikin yleensä aika lailla sen näköinen kuin siellä olisi muutama kana kynitty. Kouluttajan toiveesta höyhenpuuhkista sittemmin luovuttiin, paitsi jos niitä ihan erikseen harjoituksissa tarvittiin. Puuhkatunnin jälkeen, kun tunninpito ei kouluttajalla sitten ihan siihen viimeisiin tahteihin loppunut, vaan piti vielä alkaa "moppitangoa", jotta salin lattia puhdistui seuraavia salinkäyttäjiä varten. 22.10.2012 valokuvaussessio SK artikkelia varten, kuva: Kari Mankonen Satakunnan Kansa halusi tehdä jutun Porissa heränneestä Burleski-harrastuksesta. Pääsimme valokuvattavaksi ja haastate...

Jäähyväiset Montulle ja rakkaat kiitokset

Ympyrä sulkeutui eilen (7.12.19) Porissa, kun vietimme viimeistä burleski-iltaamme tutussa kantapaikassamme Rock Bar Montussa. Paikka, josta on vuosien varrella tullut turvasatama meille. Paikka, joka otti meidät avosylin vastaan suurella lämmöllä ja on antanut meidän kokoontua ja luoda ilman ennakkoluuloja. Moni kakku päältä kaunis, mutta joskus se vaatimattomampi kakku olikin se kaikkein herkullisin. Kiitos Monttu ja sen väki. Kiitos yhteistyöstä, ystävällisyydestä ja jokaisesta esityksestä, jonka olette meille mahdollistaneet. Esitysten jälkeen seuraavana päivänä oloni oli hyvin kiitollinen. Se oli kiitollinen kaikesta, jota oli menneinä vuosina saanut. Kiitollinen Montun väelle, yleisölle ja esiintyjille. Kiitos teille! Lähtiessäni siivoustalkoisiin mieleeni tuli, ettemme muistaneet juhlistaa viimeistä iltaamme. Esitysten tuoma jännitys, juhlavalojen kimmellys sekä halu antaa kaikkensa oli sysännyt haikeuden syrjään. Nyt kiitollisuus loisti timanttina sydämessä. Mie...