![]() |
| Kuva: Minna Läntinen |
Kesä alkaa olla ohi, mikä tarkoittaa paluuta arkeen. Kesä oli
upea, mutta kesäloman aikana oli myös paljon aikana pohtia elämää. Eksyin
katselemaan sarjoja, joita olen katsellut teinivuosina ja jouduin niiden mukana
menneisyyden valtaan. Jäin miettimään, mitä nuori Marie oikein toivoi elämästä?
Eli nyt avaudutaan ja paljastetaan.
Ensimmäiset haaveet ovat tietenkin olleet tytöille yleisimmät
eli tulevaisuuden prinsessa, vaikka selkeästi olin jo tuolloin selkeästi wannabe
malli. Tosin tämä unelma murskattiin nopeasti, koska puhtaasti jo suvun geenit
osoittivat, että 170 cm on aivan liian paljon, mutta niin ovat kehon kurvitkin.
Tosin rakastan sukuni naisten geenejä ja kiitän heitä kurveistani. Saan olla
vartalonmalliltani juuri haaveideni mukainen ja kaikesta huolimatta olen silti
wannabe malli. Tai yritän kovasti olla, joten olenko silloin jo wannabe wannabe
malli?
Jotkut kaverini muistavat, että olin jo alakoulussa päättänyt
meneväni naimisiin ja saavani lapsia tiettyyn ikään mennessä. Kyllä! Olen
joskus aikatauluttanut haaveitani. Tämänkin saavutin ja vieläpä ennen
määräaikaa. Tosin nykyisen siipan löytäessäni en ole muistanut kyseistä
päättävyyttäni ollenkaan, mutta tämä todistaa, että alitajunta toimii. Ja olen
onnellinen tästäkin. Olisi monen monta elämänoppia jäänyt kokematta ilman tätä
rakasta rymysakkia ja puolisoa.
Ammattimielessä ensimmäisiä haaveammattejani ovat olleet
lastenhoitaja, opettaja, vaatesuunnittelija. Vaatesuunnittelua lähdin
tavoittelemaan suunnitelmallisesti. Ensin ajattelin lukion jälkeen opiskelevani
ompelijaksi, jonka jälkeen hakisin yliopistoon tai ammattikorkeakouluun
kyseiselle puolelle, mutta perheellistyminen muutti suunnitelmia ja haaveistani
tuli taloudellisesti suunniteltuja. Suuntauduin sosiaalipuolelle, koska
ajattelin, että yksinäisen luomisen sijaan nauttisin työskentelystä ihmisten
kanssa sen lisäksi, että sillä saralla on töitä. Kyllähän nautin
sosiaalipuolella olemisesta ja työskentelystä ihmisten kanssa, vaikka välillä
koen yllättäen sosiaalista ähkyä, mutta edelleen tämän ajatuksen takaa löytyy
yhtä suuri mutta kuin tämän lauseen alustakin. Nykyään välillä mietin jopa
jatkamista mahdollisesti psykologiaan, koska ihmisen aivoitukset kiinnostavat. MUTTA
olen jäänyt silti epäröimään, haluanko sitä oikeasti vai siksi, että tiedän
psykologeista olevan pulaa? Eli onko tämä kuitenkin vain "haave" joka
on suunniteltu olevaksi, koska sen takana piilisi jotain varmaa?
![]() |
Mitä merkitystä tällä kaikella on? Se, että vieläkin huomaan
pysähtyväni huokailemaan nähdessäni Helsinki Design Schoolin ilmoituksen
Muotisuunnittelijan tutkinnosta. Sisimpäni itkee miettiessäni, että kuinka
ihanaa olisi päästä kyseiseen koulutukseen ja mitä se voisi elämässäni avata.
Onko tämä lähempänä oikeaa haavetta kuin tieto valmiina olevasta työpaikasta?
Mikä siis on oikea haave? Keskustellessani tästä haaveesta kavereiden kanssa, minulta
kysytään, olisiko sillä saralla töitä? Millaisia töitä? Millainen palkka jne?
En osaa vastata näihin, eikä minua rehellisesti edes kiinnosta nämä seikat.
Minua kiinnostaa, mitä voisin luoda ja tehdä. Millaista se kaikki olisi?
Jäin lukemaan Yhteishyvä lehdestä haaveiden tavoitteluista.
Todellisuudessa lukeminen jäi hyvin pinnalliseksi, koska pian lehden sivuilla
oli jo ohjeistus, jossa olivat sanat suunnittelu, laskelmointi, budjetointi
jne. Mieleni uupui ja haaveiden tavoittelu alkoi tuntua työltä. Ymmärrän kaiken
suunnittelun, budjetoinnin ja aikataulutuksen, mutta kun kyseessä on haaveet ja
niiden täyttäminen, uskoisin niihin lähdettävän intohimolla, koska se on juuri sitä,
minkä kokee omaksi ja haluaa niin, että sattuu ja ongelmia pohdittaisiin sitä
mukaan kun niitä tulisi.
![]() |
| Kuva: Minna Läntinen |
Haaveilen toki vielä muistakin asioista, kuten edelleen
malliudesta, jonka eteen olen yrittänyt palata ja tehdäkin jotain ja siitä,
että uskaltaisin lähteä burleskin tiimoilla esiintymään muillekin
paikkakunnille. Näissä olen tosin huomannut olevani yllättävän arka. Tähän
arkuuteen liittyy voimakkaasti se, että olen yllättävän huono kirjallisissa
asioissa, vaikka kirjoittamisesta pidänkin. En pidä itseni kehumisesta, koska
se tuntuu kovin itsekkäältä. Ennemmin toteaisin, että tule, tapaa ja katso,
vaikka en luota omaan ensivaikutelmaanikaan, koska sepittelen ja olen
sosiaalisesti kömpelö jännittäessäni. Siksi myös ensimmäisten kontaktien
ottaminen on hyvin hankalaa, poistamattakaan sitä tosiasiaa, että 170 sentistä
puuttuu edelleen se 12 cm ja muodoissakin on ainakin triplasti niin paljon
senttejä kuin kukaan haluaisi. Puheet muuttuvista kauneusihanteista ja siitä,
että kaikki ovat upeita omina itsenään, eivät ole tulleet todellisiksi vielä
minulle ja välillä joutuu tekemään paljonkin töitä sen eteen, että on ok
hyväksyä itsensä sellaisenaan.
![]() |
| Kuva: Minna Läntinen |
Marie SoSweet




Kommentit
Lähetä kommentti