Siirry pääsisältöön

Haaveita vai "haaveita"


                                            

Kuva: Minna Läntinen
Kesä alkaa olla ohi, mikä tarkoittaa paluuta arkeen. Kesä oli upea, mutta kesäloman aikana oli myös paljon aikana pohtia elämää. Eksyin katselemaan sarjoja, joita olen katsellut teinivuosina ja jouduin niiden mukana menneisyyden valtaan. Jäin miettimään, mitä nuori Marie oikein toivoi elämästä? Eli nyt avaudutaan ja paljastetaan.

Ensimmäiset haaveet ovat tietenkin olleet tytöille yleisimmät eli tulevaisuuden prinsessa, vaikka selkeästi olin jo tuolloin selkeästi wannabe malli. Tosin tämä unelma murskattiin nopeasti, koska puhtaasti jo suvun geenit osoittivat, että 170 cm on aivan liian paljon, mutta niin ovat kehon kurvitkin. Tosin rakastan sukuni naisten geenejä ja kiitän heitä kurveistani. Saan olla vartalonmalliltani juuri haaveideni mukainen ja kaikesta huolimatta olen silti wannabe malli. Tai yritän kovasti olla, joten olenko silloin jo wannabe wannabe malli?

Jotkut kaverini muistavat, että olin jo alakoulussa päättänyt meneväni naimisiin ja saavani lapsia tiettyyn ikään mennessä. Kyllä! Olen joskus aikatauluttanut haaveitani. Tämänkin saavutin ja vieläpä ennen määräaikaa. Tosin nykyisen siipan löytäessäni en ole muistanut kyseistä päättävyyttäni ollenkaan, mutta tämä todistaa, että alitajunta toimii. Ja olen onnellinen tästäkin. Olisi monen monta elämänoppia jäänyt kokematta ilman tätä rakasta rymysakkia ja puolisoa.

Ammattimielessä ensimmäisiä haaveammattejani ovat olleet lastenhoitaja, opettaja, vaatesuunnittelija. Vaatesuunnittelua lähdin tavoittelemaan suunnitelmallisesti. Ensin ajattelin lukion jälkeen opiskelevani ompelijaksi, jonka jälkeen hakisin yliopistoon tai ammattikorkeakouluun kyseiselle puolelle, mutta perheellistyminen muutti suunnitelmia ja haaveistani tuli taloudellisesti suunniteltuja. Suuntauduin sosiaalipuolelle, koska ajattelin, että yksinäisen luomisen sijaan nauttisin työskentelystä ihmisten kanssa sen lisäksi, että sillä saralla on töitä. Kyllähän nautin sosiaalipuolella olemisesta ja työskentelystä ihmisten kanssa, vaikka välillä koen yllättäen sosiaalista ähkyä, mutta edelleen tämän ajatuksen takaa löytyy yhtä suuri mutta kuin tämän lauseen alustakin. Nykyään välillä mietin jopa jatkamista mahdollisesti psykologiaan, koska ihmisen aivoitukset kiinnostavat. MUTTA olen jäänyt silti epäröimään, haluanko sitä oikeasti vai siksi, että tiedän psykologeista olevan pulaa? Eli onko tämä kuitenkin vain "haave" joka on suunniteltu olevaksi, koska sen takana piilisi jotain varmaa?




Mitä merkitystä tällä kaikella on? Se, että vieläkin huomaan pysähtyväni huokailemaan nähdessäni Helsinki Design Schoolin ilmoituksen Muotisuunnittelijan tutkinnosta. Sisimpäni itkee miettiessäni, että kuinka ihanaa olisi päästä kyseiseen koulutukseen ja mitä se voisi elämässäni avata. Onko tämä lähempänä oikeaa haavetta kuin tieto valmiina olevasta työpaikasta? Mikä siis on oikea haave? Keskustellessani tästä haaveesta kavereiden kanssa, minulta kysytään, olisiko sillä saralla töitä? Millaisia töitä? Millainen palkka jne? En osaa vastata näihin, eikä minua rehellisesti edes kiinnosta nämä seikat. Minua kiinnostaa, mitä voisin luoda ja tehdä. Millaista se kaikki olisi?

Jäin lukemaan Yhteishyvä lehdestä haaveiden tavoitteluista. Todellisuudessa lukeminen jäi hyvin pinnalliseksi, koska pian lehden sivuilla oli jo ohjeistus, jossa olivat sanat suunnittelu, laskelmointi, budjetointi jne. Mieleni uupui ja haaveiden tavoittelu alkoi tuntua työltä. Ymmärrän kaiken suunnittelun, budjetoinnin ja aikataulutuksen, mutta kun kyseessä on haaveet ja niiden täyttäminen, uskoisin niihin lähdettävän intohimolla, koska se on juuri sitä, minkä kokee omaksi ja haluaa niin, että sattuu ja ongelmia pohdittaisiin sitä mukaan kun niitä tulisi.

Kuva: Minna Läntinen

Haaveilen toki vielä muistakin asioista, kuten edelleen malliudesta, jonka eteen olen yrittänyt palata ja tehdäkin jotain ja siitä, että uskaltaisin lähteä burleskin tiimoilla esiintymään muillekin paikkakunnille. Näissä olen tosin huomannut olevani yllättävän arka. Tähän arkuuteen liittyy voimakkaasti se, että olen yllättävän huono kirjallisissa asioissa, vaikka kirjoittamisesta pidänkin. En pidä itseni kehumisesta, koska se tuntuu kovin itsekkäältä. Ennemmin toteaisin, että tule, tapaa ja katso, vaikka en luota omaan ensivaikutelmaanikaan, koska sepittelen ja olen sosiaalisesti kömpelö jännittäessäni. Siksi myös ensimmäisten kontaktien ottaminen on hyvin hankalaa, poistamattakaan sitä tosiasiaa, että 170 sentistä puuttuu edelleen se 12 cm ja muodoissakin on ainakin triplasti niin paljon senttejä kuin kukaan haluaisi. Puheet muuttuvista kauneusihanteista ja siitä, että kaikki ovat upeita omina itsenään, eivät ole tulleet todellisiksi vielä minulle ja välillä joutuu tekemään paljonkin töitä sen eteen, että on ok hyväksyä itsensä sellaisenaan.
Kuva: Minna Läntinen


Nyt pohdin, ovatko nämä haaveita vai "haaveita". Mikä tekee toisesta haaveesta todellisemman tai oikeamman kuin toisesta? Jos en koe esiintymistä muualla, jäänkö huokailemaan sitä vielä vuosienkin päästä? Mitä, jos yrittää tosissaan saavuttaakseen haaveensa, muttei onnistu, kuuluuko luovuttaa ja todeta haaveilevansa turhaan? Kuuluuko ihmisellä olla haaveita, joita ei vain voi saavuttaa? Vai tuleeko jokaisen ihmisen kohdalla vain eteen ikä, jolloin jotkut haaveet kuuluu jättää taakse?



Marie SoSweet

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pori Burlesque Daycamp

Ja niin Madame BlaBlaan viikkotunnit jäivät kesätauolle. Tasselit viikattiin kaappiin pölyttymään ja puuhkat vaihtuivat bikineihin. No, ei todellakaan! Useina vuosina Pori Burleskin väki on toivonut ohjelmaa myös kesäksi. Aikaisemmin olemme saattaneet kokoontua piknikille vaihtelemaan kuulumisia ja ajatuksia. Jakaneet ikävää rakkaan harrastuksemme pariin ja luomaan hieman juhlantuntua aurinkoisen arkemme keskelle. Joskus kauniit kengät vaativat veronsa, kuten Kity Sixtonilta leiripäivänä. Tänä kesänä Marie SoSweet ja Kitty Sixton järjestivät kesän ohjelman!  Marien ideoima BurlesqueCamp alkoi muhia ystävättärien mielessä jo keväällä. Suunnitelmat olivat huikeita eli suuria, mahtavia ja kimaltelevia. Pian olikin aika ruveta tuumasta toimeen! Joten, saanen esitellä ensimmäistä kertaa Satakunnan kimallehistoriassa Pori Burlesquen iki-ihana DayCamp! Päivän tarkoituksena oli järjestää kohtaamispaikkoja yhdistyksemme jäsenille sekä mahdollisesti pieniä aktiviteett...

Porilaista purleskia Burlesque dayn kunniaksi

Burleskin taival Porissa alkoi jo ennen kuin saatiin nykyinen yhdistys perustettua. Titta Malmila alias Madame BlaBlaa toi burleskin Poriin v. 2012 ja alkoi pitää täällä viikkotunteja Porin Kuntokeskuksen tiloissa. Meitä innokkaita oppilaita kertyi viikottain tunneille intoa puhkuen varustautuneita hemaisevin hepenin, korsetein, korkokengin ja puuhkin. Tuntien päätteeksi salin lattia olikin yleensä aika lailla sen näköinen kuin siellä olisi muutama kana kynitty. Kouluttajan toiveesta höyhenpuuhkista sittemmin luovuttiin, paitsi jos niitä ihan erikseen harjoituksissa tarvittiin. Puuhkatunnin jälkeen, kun tunninpito ei kouluttajalla sitten ihan siihen viimeisiin tahteihin loppunut, vaan piti vielä alkaa "moppitangoa", jotta salin lattia puhdistui seuraavia salinkäyttäjiä varten. 22.10.2012 valokuvaussessio SK artikkelia varten, kuva: Kari Mankonen Satakunnan Kansa halusi tehdä jutun Porissa heränneestä Burleski-harrastuksesta. Pääsimme valokuvattavaksi ja haastate...

Jäähyväiset Montulle ja rakkaat kiitokset

Ympyrä sulkeutui eilen (7.12.19) Porissa, kun vietimme viimeistä burleski-iltaamme tutussa kantapaikassamme Rock Bar Montussa. Paikka, josta on vuosien varrella tullut turvasatama meille. Paikka, joka otti meidät avosylin vastaan suurella lämmöllä ja on antanut meidän kokoontua ja luoda ilman ennakkoluuloja. Moni kakku päältä kaunis, mutta joskus se vaatimattomampi kakku olikin se kaikkein herkullisin. Kiitos Monttu ja sen väki. Kiitos yhteistyöstä, ystävällisyydestä ja jokaisesta esityksestä, jonka olette meille mahdollistaneet. Esitysten jälkeen seuraavana päivänä oloni oli hyvin kiitollinen. Se oli kiitollinen kaikesta, jota oli menneinä vuosina saanut. Kiitollinen Montun väelle, yleisölle ja esiintyjille. Kiitos teille! Lähtiessäni siivoustalkoisiin mieleeni tuli, ettemme muistaneet juhlistaa viimeistä iltaamme. Esitysten tuoma jännitys, juhlavalojen kimmellys sekä halu antaa kaikkensa oli sysännyt haikeuden syrjään. Nyt kiitollisuus loisti timanttina sydämessä. Mie...