Entä kun pettymys iskee?
| Kuva; Kisu Kuusisto |
Olen ajatellut paljon tulevaa
keikkaa. En osaa kovasti edes jännittää, koska tuntuu, ettei se kumminkaan
koskaan tule kohdalle. Kyllä se tulee. Tosin - tällä kertaa kaikki on jotenkin
erilaista. Johtuen siitä, että olen edelleen se pick up -tyttö. Pick up on siis henkilö, joka varmistaa, että lava on valmis esiintyjää varten. Rekvisiitat on laitettava paikalleen ennen jokaista esitystä ja esityksen jälkeen lava on siistittävä seuraava esiintyjää varten. Työ on tärkeä, koska jonkun esiintyminen saattaa kärsiä siitä, jos rekvisiitta ei ole paikoillaan tai lavalle on jäänyt edellisen esiintyjän vaatteita tai tarvikkeita. Ja kaiken lisäksi tämäkin on osa showta ja tässä osassa ollaan lähes koko ajan näkyvillä, joten valitsemansa rooli on pystyttävä pitämään.
Tämä
tulee olemaan kolmas iso keikkani pick up -tyttönä. Alkaa mennä rutiinilla,
vaikka en ole koskaan kokenut hallitsevani tätäkään täydellisesti. Roolia on
yllättävän vaikea pitää yllä koko illan. En vähättele asemaani keikalla, se on
tärkeä, mutta silti koen pettäväni ryhmäni - ja itseni.
Tämä johtuu suurimmaksi osaksi
omista tavoitteistani. Olin asettanut itselleni tavoitteen, että nyt minullakin
olisi soolo esitettäväksi. Sitä ei kuitenkaan ole. Idea on, musiikki on, jotain
on harjoiteltukin, on jopa näkemys vaatteista, mutta mitään konkreettista ei
kuitenkaan ole julkisesti esille tuotavaksi. Se masentaa. Olen edelleen siinä
ansassa, jossa vertaan itseäni muihin. Kaikilla, jotka ovat aloittaneet burleskin samaan aikaan, on ollut jo paljon esiintymisiä ja sooloja jne. Minä
olen vielä ryhmäruusu, koska en usko pystyväni samaan kuin muut tai näyttäväni
yhtä hyvältä kuin muut. Koen itse olevani kömpelö ja tökerö. Osittain koen
olevani myös suloinen kuten taiteilijanimenikin antaa viitettä, mutta
mahdollisesti haluaisin olla muutakin kuin suloisesti kömpelö ja tökerö.
| Kuva: Kisu Kuusisto |
Lisäksi itsetuntemukseni keinuu vieläkin
veitsenterällä. Välillä koen olevani ihana omien unelmieni nainen (kiitos tämän
harrastuksen ja tukea antavan ryhmän), jolla palaa halu päästä juhlistamaan
lavalle sitä, mitä olen. Heti kuitenkin suunnitellessa omaa esiintymistä, minut
valtaa usko, että valehtelen itselleni. Ei minun tietenkään kuulu miettiä, mitä
muut ajattelevat, mutta kyllä aina tulee mieleen, mitä jos en olekaan ihana ja
suloinen. Voinko edes olla, jos olen samalla kömpelö ja tökerö?
Kuitenkin koko yllä oleva
mietelmäni paljastaa sen, etten taidakaan olla vielä valmis lavalle. Jos
kypsynkin hieman hitaammin kuin muut? Kysymyshän on estraaditaiteen muodosta. Ehkei fiktiivinen hahmoni - tai toisin sanoen Marie SoSweet - ole vielä tarpeeksi kypsä esiintyäkseen, ehkä hän on vielä liian henkilökohtainen.
Meidän ryhmässähän ketään ei pakoteta
eikä painosteta lavalle. Tämä kaikki johtuu minusta itsestäni. Olen vain ylpeä
kaikista niistä, joiden olen nähnyt puhkeavan kukkaan tällä matkalla, mitä
olemme yhdessä kulkeneet. Siksi haluaisin olla enemmän yksi heistä, kukkasista,
perhosista tai jopa ampiaisista, jos niin haluaa ajatella. Kenties allekirjoittaneella on vain liian kova
kiire opetella lentämään.
Tiedän jo valmiiksi keikan
menevän loistavasti (koska olen nähnyt siitä painajaisia), vaikka en koe
panostaneeni siihen niin paljon kuin aikaisemmin - tai yhtä paljon kuin muut.
Tällä kertaa olenkin päättänyt panostaa henkisesti enemmän kuin aikaisemmin.
Minulla ei ehkä ole sooloa, mutta minulla on rooli, joka on vedettävä läpi.
Ensimmäiseksi on kuitenkin päästävä yli tästä pettymyksen tunteesta, mikä on
haastavaa.... Ja alkaa olla jo kiire. Uskon vankasti kuitenkin siihen, että
tämä keikka saattaa olla oman kehittymiseni kannalta merkitsevin, koska joudun
taas hyväksymään lisää ominaisuuksia itsestäni.
Joskus keikalle kulkeva polku on
hieman kivikkoisempi, mutta aina yhtä antoisa.
Kaikki ajallaan. :) Olen varma, että sooloesityksesi tulee olemaan täyttä burleskia ja upeaa sellaista, siis sitten kun päätät lavalle astua. Marie SoSweet suorastaan tihkuu burleskia ja liikkuminen on upeaa katseltavaa! Tällaisia asioita ei vaan näe eikä tajua itse. ;)
VastaaPoista