![]() |
| Materiaaleja, joista suurin osa hankittu Sinooperista. |
Monesti olen maininnut, miten esityksiin liittyviä vaatteita ja rekvisiittaa tehdään itse. Tässä olisikin nyt oman sulkapantani syntymäprosessi. Näin valmiina se tuntuu varmasti helpolta ja yksinkertaiselta, mutta kun lähdetään tyhjästä, mikään ei ole helppoa ja yksinkertaista. Vanha sanonta kuitenkin pitää paikkansa ja hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Suunnittelu monsetikin vie eniten aikaa.
Itse aloitin suunnittelun siitä, miten haluan sulkien asettuvan päähäni, koska se ratkaisisi mahdollisesti, mitä käyttäisin pannassa "pohjana" vai lähtisinkö rakentamaan sulkia pantaan hankkimalla selvästi isompia ja kalliimpia sulkia alle ja liimaisin pienempiä päälle. Päädyin hieman vaatimattomampaan ja halvempaan ratkaisuun, jolloin sulkia voi käyttää hieman vähemmän eikä kerroksia tule välttämättä niin montaa.
![]() |
| Panta, johon liimattuna pohjakangas. |
Tarvikkeina pantaan oli tietenkin panta, jonka osti Glitteristä ja värin tuli sointua omaan hiusväriini varmuuden vuoksi. Pohjan leikkasin kertäkäyttöisestä kuitulakanasta, joka on suht tukevaa ja kuitenkin muotoutui pannan kaareen hyvin. Ensiksi siis muotoilin kaavan silkkipaperin avulla päästäni ja siitä, miten haluan päähineen menevän, jonka mukaan leikkasin lakanasta pohjan. Tämän pohjan liimasin pantaan. Liimana käytin kuumaliimaa, joka on helppo kuumaliimapyssyn avulla laittaa tarkasti sinne mine haluaa eikä kuivuminen kestä kauan.
![]() |
| Sulat aseteltuiona ja liimattuna. |
Seuraavaksi oli aika asetella sulat. Ensin otin pakkauksista sulat ja asettelin ne koon mukaan, jotta näin kuinka paljon paketeissa oli minkäkin kokoisia sulkia. Asettelussa pyrin välttämään liiallista suunnitelmallisuutta. Tärkein kuitenkin oli, että isoimmat tulivat alla ja niistä lähdettiin liikkeelle. Testasin, kuinka pitkälle yli tuen usklataisin sulkia liimailla, ettei tukikangas ala taipua. Pyrin myös käyttämään sulkia liimatessa mahdollisimman vähän liimaa, jotta sulat pysyisivät pehmeinä ja mahdollisimman sulkamaisina.
Pantaa lähestyttäessä leikkelin sulkia ottaen niistä vain kärkiä, jotta alusta asti näkyisi sulkien pehmeys eikä sulkien "varret" olleet toivomaani näkyä kokonaisuudessa.
![]() |
| Vittä vaille valmis panta. |
Lopuksi liimasin sulkien reunojen päälle, peittääkseni kaikki reunakohdat sekä pannan, pari riviä helminauhaa. Helminauha taisi ollakin se, joka sinetöi päähineen käytettäväksi yhdessä ohjelmanumerossani, johon en alkuperäisesti ollut suunnitellut päähinettä tai sulkiakaan sen puoleen, mutta onneksi kokonaisuus sopi muun puvun jatkoksi.
Viimeiseksi pohdin kauan, laitanko päähineeseen enemmän kimmellystä strasseilla vai en. Päädyin kuitenkin näin tekemään, koska tekihän se kokonaisuudesta hienomman ja säihkyvämmän vaikkei tietenkään tämä blign juurikaan lavalta mihinkään näy. Joskus on kuitenkin hyvä tehdä asioita vain oman olon vuoksi. Käytin liimamiseen siihen kuuluvaa hotfix-laitetta, jolla strassit saa painettua kiinni. Koska laite kuumenee, odotin ensin, että strassien liima sulaa kunnolla, jonka jälkeen laitoin strassin nopeasti suunnittelemaani paikkaan (en tosin aina juuri siihen kohtaan osunut, mutta anyway), jonka jälkeen en pitänyt kuumaa laitetta sulattamassa sulkia vaan pidin kädessäni puuvilla hanskoja tai muuta hieman lämmöltä suojaavaa ja sormin painoin strassia kohdilleen sekä alta että päältä. Muutaman kerran meinasi sormet palaa, joten varovasti kuumien osien kanssa. Lopputuloksen näättekin kuvassa. Tukena käytin huopaista lakkia, jonka sisälle laitoin sanomalehteä, jotta se pysyi muodossaan.
Tässä lyhyesti sulkapannan tekoprosessi. Toivon kaikille ihania ja tyydyttäviä askarteluhetkiä!
![]() |
| Valmis panta. |





Kommentit
Lähetä kommentti