Kaikki kokevat joskus kehonkuvan
muutoksia. Heti alkuunsa korostan, ettei kehonkuva ja itsetunto ole sama asia,
vaikka vaikuttavat toisiinsa hyvinkin vahvasti. Nyt halusin enemmän pohtia omia
kehonkuvan muutoksiani, vaikka kuvittelin niiden olevan kaukana historiassa. En
kuitenkaan palaa teiniaikojen tuskailuihin, enkä edes raskausajan ja sen
jälkeisen ajan pohdintoihin, vaikka isoa itsenäisesti elävää mahaa kovasti
ihailin.
Aloitetaan hieman lähempää
nykypäivää. Menemme muutaman vuoden taakse burleskiharrastukseni alkupäiviin ja
itse asiassa ihan ensimmäiseen tuntiin. Meidät laitettiin ensimmäiseksi
miettimään, mitä kehossani muuttaisin, mistä en niin kovin välitä. Minä
totesin, ettei 10 senttiä pituutta lisää olisi ollut pahitteeksi ja kyllähän
kellukkeitakin oli jo tarpeeksi, jottei navan korkeudella olisi tarvinnut olla
enempää. Lopuksi niin sanotusti haistatimme näille asioille pitkät. Sanoimme -
so what - mitä sitten jos jossakin on
vähän ekstraa tai vähän liian vähän, olemme hyviä juuri näin. Tästä tuo ihana
polku irti yleismaailmallisesta naisihanteesta alkoi kohti omaa ihannenaista -
minua.
![]() |
| Voi sorkat! |
Kuten monet naiset, teen edelleen
paljon töitä sen eteen, että kokisin oloni hyväksi, huolimatta siitä, millaisia
ihanteita (sekä fyysisiä että psyykkisiä) ulkomaailma yrittää tuupata joka
tuutista lähes syliin. Nykyään pidän itsestäni kokonaisuutena jo aika paljon.
Ja totta puhuakseni sekin tuntuu hölmöltä. Kenties olen saanut kasvatuksessa
sen, ettei itseensä voi olla täysin tyytyväinen, mutta lähestyn sitä
ristiriitaisissa tunnelmissa.
Kehitys on lähtenyt siitä, että
ennen ajattelin että kaikki olkapäistäni alaspäin oli kamalaa, erityisesti
jalat ja sieltäkin nilkat ja jalkaterät. Minulla on siro 35 kokoinen jalka,
joten mistään suunnasta katsottuna näky ei ole kovin iso. Itse aikoinani näin
vain siansorkat. Näky oli aika tiukassa. En edes tiedä, mikä muutti asiaa.
Ehkä se harjoittelu, mitä burleskissa olemme tehneet - itsensä rakastaminen ja
ihailu. Muistan vain päivän, kun yhtäkkiä sorkkien tilalla oli jalat ja tunne
oli ihana. Sieltä onkin näkymiä paranneltu pienin askelin ylöspäin.
![]() |
| Kuva: Jarkko Karihuhta |
Ihan viimeaikoina olen myöntänyt
itselleni omaavani erittäin kauniin ja pyöreän lantion. Se ei mahdu ihan mihin
tahansa vaatteisiin, eikä ole täysin toivomaani kokoluokkaa, mutta se on nätti
ja toimiva peli. (Love it) Muutama vuosi takaperin lantioni oli huomattavasti pienempi,
jolloin myös pidin siitä, mutta huoli sen pysyvyydestä nosti kovasti
stressitasoja. Oli helpompi todeta, ettei koolla ole väliä. Joskus ollaan
pienempiä ja nyt ollaan hieman isompia, mutta keinunta ei lopu koskaan.
Tärkeintä on olla iloinen itsestään. Tämä on varmasti isoimpia oppeja, mitä
olen burleskista saanut.
Nykyään työskentelen paljon
kokonaiskuvan kanssa. Ongelmaksi on muodostunut, ettei oma tuntemukseni kohtaa
peilikuvan kanssa. En karta peilikuvaani, mutta olen sille hieman vihainen.
Monet varmasti tietävät tunteen, kun peilistä katsoo vieras ihminen. Minulla
tällä hetkellä on peilikuvana hieman kuin minä, mutta tuntemuksiani hieman
pyöreämpi ihminen. En koe ollenkaan olevani niin "muodokas" kuin,
mitä peilistä kurkistava kuvajainen väittää. Ja tämä on herättänyt hölmöjä
tuntemuksia sisälläni. En karta peiliä, mutta totean usein kuvajaiselleni, että
ok senkin huijari. Tämä ei kuitenkaan ole saanut syöstyä minua mihinkään laihdutuksen
syöksykierteisiin, koska tunnen oloni ihan hyväksi. Olen päättänyt odottaa
rauhassa, jos näköaisti mahdollisesti tulee asteen verran perässä tai sitä,
että mieli sallii ajatella muodokkaankin olevan kaunista, vaikkei se ole sitä,
mitä maailma tuuteistaan tarjoaa.
Haaveeni on ollut omata kaunis
tiimalasivartalo, mutta kehoni taitaa olla enemmänkin päärynä. Päärynä ei
kuitenkaan ole kovin kaukana tiimalasista, joten jos ei muuten, niin korsetilla
saadaan tiimalasivaikutelma ja voin sen täysin hyväksyä. Olen kuitenkin hirveän
onnellinen siitä, että olen päässyt tähän tilanteeseen ja hyväksyn pian itseni
täysin tällaisena. En lähde rankaisemaan itseäni mahdollisista geneettisistä
tekijöistä, joille en yksinkertaisesti voi mitään. Toivon myös, että moni muu
löytäisi rauhan oman kehonsa kanssa tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa
muistaen, että hyvä olo näkyy ja se on tärkein tekijä kaikessa.
Kiitos meidän ihanalle
burleskitiimille ja tietenkin erityisesti Madam Blablaalle, joka jaksaa
muistuttaa meille, kuinka upeita olemme (niin fyysisesti kuin psyykkisestikin).
Oli ihanaa jakaa tämä teidän
kanssanne. PUS!



Kommentit
Lähetä kommentti