Siirry pääsisältöön

Pöytälaatikon aarteita


Shown juliste.
Tekijä Kitty Sixton
Paljon on haaveita, joita haluaisi toteuttaa ja usein sitä innostuu kokeilemaan uusia juttuja, vaikkei kokemusta taikka taitoa olisikaan. Joskus ne voivat ollakin hankalampia tai vaatia enemmän aikaa, mitä sinulla on mahdollisuutta antaa. Olen niin monta kertaa luovuttanut tämän haastattelun suhteen ja todennut, että minä en osaa! Madame BlaBlaa sanoi minulle viime syksynä "Tee se! Minä ainakin haluan lukea sen, vaikka se oli vanha ja huonosti kirjoitettu". Istuin alas ja etsin nauhoitetun haastettelun, joka oli pelastautunut hajonneesta puhelimesta ja säilynyt kansiossa. Minä kuuntelin sen ja voi! Nämä viisaat sanat eivät vanhene koskaan! Olisi suorastaan rikos jättää tämä pöytälaatikkoon.

Onhan haastateltavana itse Bettie Blackheart!

Pori Burlesque oli juuri järjestänyt "...Sen pituinen se"-burlesque shown Montussa (24.3.2018). Nyt on Montusta seuraava päivä ja Bettien järjestämä kurssi on juuri loppunut. Olen saanut oivan tilaisuuden haastatella häntä. Istumme niin koruttomassa paikassa kuin Kuntokeskuksen naisten pukuhuoneessa ja voimme aloittaa...


Kuva: Kitty Sixton
Millaista kurssilla oli ja mikä on vointisi tänään?

"Oikein hyvä vointi. Tosi virkistynyt. Mä rakastan olla ihmisten kanssa, joten olen oikein pirteä."

Yleensä burleskista puhutaan sellaisena ahaa-elämyksenä, joka vie mennessään. Onko sinulle tullut tällaista elämystä?

"No, juu. Kyllä mulle on tullut sen ensimmäisen New Yorkin matkan jälkeen. Mä muistan sen vielä aika elävästi, kun me oltiin mun mieheni, Frank Doggensteinin, kanssa syömässä Helsingissä Loiste ravintolassa ja mä itkin siellä vuolaasti. Olen löytänyt kotiin. Tämä on just se, jota mä haluan tehdä. Mä muistan, mulla oli sellanen paita, jossa oli sellanen hieno paljettilohikäärme. Mä en kauheesti käytä sitä paitaa, se on niin kauheen kulahtanut, mutta mä en raaski heittää sitä pois, ku se on mulle tämmönen...."

(Muisto saa Bettien nauramaan)
"Se merkitsee mulle paljon, koska se oli mulla just siellä päällä."


Mikä burleskissa kolahti?

"Se yhdisti niin monta asiaa, mitä mä olin siihen asti tehny jo. Voimakas visuaalisuus, musiikki, teatraalisuus, naiseus, feminismi. Se vaan... Siinä oli niin monta asiaa. Mitä monestikin mä olin ajatellu, että niitä pitää tehä erillään. Mä nyt maalaan tuolla ja sit mä teen tuolla tota. Tuntui, että silloin oli vielä sellanen aika. Ei ollut niin suotavaa tehä montaa asiaa. Se yhdisti mukavalla tavalla."

Kuva: Kitty Sixton
Millaisia muistoja sinulla on ensimmäisestä esiintymisestäsi?

"Mulla oikeestaan ensimmäinen esiintyminen on sellainen liukuva. Mä en osaa oikein sanoa, milloin se on. Mä oon tehnyt ensimmäisen esityksen, mitä ei olla koskaan nähty julkisesti. Se on ehkä enemmän sellainen ensimmäinen esitys, minkä mä oon tehny. Nimenomaan sen ensimmäisen matkan jälkeen tein. Esiinnyin kotona ja videoin sen esityksen. Mulla oli tasselit ja musiikkina oli varmaan stripper. Esiinnyin ja olen iloinen, että se on niin huonolaatuinen se videokuva, ettei sitä voi koskaan julkaista. Ehkä sitten joskus, kun minua ei enää ole. Sen mä koen, että olis sellainen ensimmäinen esitys.

Olisko sinulla jotain neuvoa meille vasta-alkajille ensimmäistä esitystä varten?

"Ehkä just se, ettei lataa siihen liikaa. Että se on vaan alku ja siitä se vasta lähtee se oppiminen ja kaikki. Ensiesityksestä vasta oikeastaan näkee, että tykkäänkö mä edes tästä. Monesti ihmiset odottaa sitä liikaa, että jonain päivänä mä astun lavalle ja osaan tehdä täydellisen esityksen, mutta sitten aletaan rakentaa siitä semmosta mieletöntä kisapyramidia. Sit se ei koskaan ehkä tapahdu tai sitten, kun siihen on ladannu niin paljon ni tuottaa itelleen joka tapauksessa kauheen pettymyksen, kun ei olekaan saavuttanu kaikkia niitä fantasioitaan, mitä on saanut kyhättyä sen ympärille niitä juttuja. Ennemmin vaan nopeesti lavalle, sit sen näkee. Sit siin on aikaa tehä ja aina tulee epäonnistumaan jossain vaiheessa. Se on niin, se kuuluu siihen, kun tehään livenä asioita erilaisissa paikoisa. Aina tulee mokia. Sille ei voi mitään. Sä tuut kaatuu lavalla, sä tuut takertuu sun vaatteisiin, sä tuut unohtaa, mitä sä oot tekemäsä, sulla tulee loppuu musa kesken, sulla tulee putoamaan se tasseli. Se kaikki tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin. Se on tavallaan turhaa jännittää sitä, koska mokia tulee."

Mikä on sinun mielestäsi sinulle esiintyjänä vaikeinta?

Bettie pohti kysymystä pitkään...
Kuva: Kitty Sixton
"Hmmmm mikä on vaikeinta... Vaikeinta ehkä on pysyä niinkun antamatta esimerkiks... Oppii näkemään sen, mitä minulle tarkoittaa menestyminen, että... Mä en rupea kuvittelemaan, että sit ku jos mä saisin sen keikan, miks mä en saanu tota keikkaa, ettei lähde siihen sellasseeseen täydellisten maailmojen fantasiaan, mikä helposti syntyy, kun seuraa vaikka sosiaalista mediaa. Oppii ymmärtämään, että kaikilla on elämä siellä takana.
Sitku se on työkalu. Mä oon tehny kulttuurityötä koko elämäni ja aina siihen liittyy se, että sä pistät ittes peliin ja sut joko hyväksytään tai hylätään. Se on tavallaan työkalu. Ku sä haet näyttelyaikoja tai apurahoja, sä mietit, missä sul on seuraava keikka ni aina sieltä tulee ensin "ei". Sä kuulet enemmän "ei" ku "kyllä". Miten oppia siihen, että joskus huonoina aikoina se vaikuttaa enemmän ja sä alat katsomaan itseäs sen kautta, mutta mitä enemmän sä teet sä opit näkemään itsesi sen kautta. Niinku missä sä oot ja mitä tarkottaa menestys. Se on kuitenkin mieluummin onnellinen elämä kuin joku keikka jossakin tietyssä pailkassa. Ja ymmärtää, että kaikki yleisöt on yhtä arvokkaita. Ettei ole silleen, että "sitten, kun minä esiinnyn siellä ja siellä ni sit on mahtava". Nyt kun on esiintyny niin monessa paikassa oikeasti tietää, että se ihminen siellä on ihan samanlainen niinku jossain muualla. Kun me kaikki tässä muutenkin ollaan arvokkaita ni ei voi muutenkaan arvottaa. Kun esimerkiks saunan odotustilassa tehty synttärikeikka on yhtä mahtava, kun joku tuhannelle ihmiselle tehty jossain muualla. "

Puhuit äsköisellä kurssillasi, minkä vedit meille äsken, että me kaikki jätetään jäljet burleskiin. Millaiset jäljet sinä haluaisit jättää?

"Mä haluaisin jättää ehkä sellaisen jäljen, että oon koskettanut jotain ihmistä. Sit toisaalta ois joku sellanen, että mä toivon, että mä olisin löytänyt jonkun oman uniikkiuteni ytimen jossain mun tavassa esiintyä. Mä tiedän, että mä oon käsitelly enemmän esimerkiks naisen raivoa ja voimaa kuin aika moni muu. Se on mulle aikalailla sellanen läheinen aihe, minkälainen naisen odotetaan olevan. Pitääkö sen istua sievästi jossain? Vai voiko se näyttää sitä vihaa? Miten se on sellane rumuuden käsite tai sellanen... Niin se on mulle sellanen mielenkiintonen asia. Siitä mä toivoisin, että mä jättäisin jäljen. Nainenkin voi olla raju ja pelottava ja pitää sitä hallussa tai miten meitä naisia kontrolloidaan. Jotain sellasta haluan avata mun esityksillä."

Eilisestä! Millainen ilta Montussa oli?

"Ihan mahtava! Mun mielestä aina on mahtavaa, mutta siis eilen  oli myös tosi mahtavaa. Mä tykkäsin hirveesti siitä yleisöstä. Se on kiva, kun on tosi lähellä. Mä tykkään siitä, kun tavallaan on sellanen aika intiimi tila, mikä tossakin syntyy. Siellä oli se ihana kurkistus aukko, missä oli sellanen yks suloinen ryhmä siellä, jotka oli ihan jännittyneitä. Mä näin sivusilmällä, että ne katsoo sillee, ku mä käännyn sinneppäin ne oli sillee vähän näin (Bettie liikehtii ujostelevasti) ja sit ne kuitenkin taas vähän sielt katto. Musta se on ihanaa.
Kuva: Kitty Sixton
Ja sitte se, miten ihmiset heräilee ensimmäisen esityksen aikana. Mä tein mun piraatiesityksen mikä on sellanen aika rankka tavallaan rokkiveto, mitä ihmiset ei ehkä odottanu. Huomas, että ne on silleen "jaahas tällästä tapahtuu". Jotkut on vähän jännittyneitä. Varsinkin muutamat miehet oli vähän sillee, että miten niille käy. Mutta sitte oli kiva nähdä, että toisen esityksen aikana ne oli jo vähän reippaampia. Ne uskalsi jo vähän sillee jopa liikehtiä mukana, että niille ei käynyt mitään pahaa. Sitä ei voi koskaan tietää. Mutta se on musta tosi sulosta. Se on niin liikuttavaa.
Ja sitten jos mä vielä esityksen jälkeen nään, että ne seisoo tuolla ja sitte niiden tekis mieli tulla vähän lähemmäs ja sanoo jotain. Ne hivuttaa vähäsen ja sitten ne on silleen koittaa katsoa sillai "Hei". Mutta ei niille oikeen voi mennä puhumaan, muuten ne voi taas säikähtää, mitä tuo nyt aikoo. Mutta jos ne sitte kuitenki uskaltaa tulla kysymään, saako he tulla kuvaan tai jotain. Ni se on tosi hauskaa, ku näkee sen ketjun, miten se liikkuu siellä tilassa. Must on kiva olla sillee lähestyttävä. Musta on mukavaa, kun voi jutella ihmisten kanssa."

... Sen pituinen se!

Kiitos Bettie Blackheart!

T: Kitty Sixton

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pori Burlesque Daycamp

Ja niin Madame BlaBlaan viikkotunnit jäivät kesätauolle. Tasselit viikattiin kaappiin pölyttymään ja puuhkat vaihtuivat bikineihin. No, ei todellakaan! Useina vuosina Pori Burleskin väki on toivonut ohjelmaa myös kesäksi. Aikaisemmin olemme saattaneet kokoontua piknikille vaihtelemaan kuulumisia ja ajatuksia. Jakaneet ikävää rakkaan harrastuksemme pariin ja luomaan hieman juhlantuntua aurinkoisen arkemme keskelle. Joskus kauniit kengät vaativat veronsa, kuten Kity Sixtonilta leiripäivänä. Tänä kesänä Marie SoSweet ja Kitty Sixton järjestivät kesän ohjelman!  Marien ideoima BurlesqueCamp alkoi muhia ystävättärien mielessä jo keväällä. Suunnitelmat olivat huikeita eli suuria, mahtavia ja kimaltelevia. Pian olikin aika ruveta tuumasta toimeen! Joten, saanen esitellä ensimmäistä kertaa Satakunnan kimallehistoriassa Pori Burlesquen iki-ihana DayCamp! Päivän tarkoituksena oli järjestää kohtaamispaikkoja yhdistyksemme jäsenille sekä mahdollisesti pieniä aktiviteett...

Porilaista purleskia Burlesque dayn kunniaksi

Burleskin taival Porissa alkoi jo ennen kuin saatiin nykyinen yhdistys perustettua. Titta Malmila alias Madame BlaBlaa toi burleskin Poriin v. 2012 ja alkoi pitää täällä viikkotunteja Porin Kuntokeskuksen tiloissa. Meitä innokkaita oppilaita kertyi viikottain tunneille intoa puhkuen varustautuneita hemaisevin hepenin, korsetein, korkokengin ja puuhkin. Tuntien päätteeksi salin lattia olikin yleensä aika lailla sen näköinen kuin siellä olisi muutama kana kynitty. Kouluttajan toiveesta höyhenpuuhkista sittemmin luovuttiin, paitsi jos niitä ihan erikseen harjoituksissa tarvittiin. Puuhkatunnin jälkeen, kun tunninpito ei kouluttajalla sitten ihan siihen viimeisiin tahteihin loppunut, vaan piti vielä alkaa "moppitangoa", jotta salin lattia puhdistui seuraavia salinkäyttäjiä varten. 22.10.2012 valokuvaussessio SK artikkelia varten, kuva: Kari Mankonen Satakunnan Kansa halusi tehdä jutun Porissa heränneestä Burleski-harrastuksesta. Pääsimme valokuvattavaksi ja haastate...

Jäähyväiset Montulle ja rakkaat kiitokset

Ympyrä sulkeutui eilen (7.12.19) Porissa, kun vietimme viimeistä burleski-iltaamme tutussa kantapaikassamme Rock Bar Montussa. Paikka, josta on vuosien varrella tullut turvasatama meille. Paikka, joka otti meidät avosylin vastaan suurella lämmöllä ja on antanut meidän kokoontua ja luoda ilman ennakkoluuloja. Moni kakku päältä kaunis, mutta joskus se vaatimattomampi kakku olikin se kaikkein herkullisin. Kiitos Monttu ja sen väki. Kiitos yhteistyöstä, ystävällisyydestä ja jokaisesta esityksestä, jonka olette meille mahdollistaneet. Esitysten jälkeen seuraavana päivänä oloni oli hyvin kiitollinen. Se oli kiitollinen kaikesta, jota oli menneinä vuosina saanut. Kiitollinen Montun väelle, yleisölle ja esiintyjille. Kiitos teille! Lähtiessäni siivoustalkoisiin mieleeni tuli, ettemme muistaneet juhlistaa viimeistä iltaamme. Esitysten tuoma jännitys, juhlavalojen kimmellys sekä halu antaa kaikkensa oli sysännyt haikeuden syrjään. Nyt kiitollisuus loisti timanttina sydämessä. Mie...