![]() |
Parisuhteita tutkinut Väestöliiton Perhetoimintojen johtaja Heli
Vaarasen mukaan parisuhteen hoitamista on esimerkiksi se, että antaa toiselle
itsenäisyyden ja tukee sitä, miten kumppani haluaa itseään elämässään
toteuttaa. Itsenäinen ihminen on onnellisempi parisuhdekumppani. Vaarasen
mukaan kumppani parhaimmillaan tukee, kun toinen tarvitsee tukea ja vetäytyy,
kun on aika antaa toisen loistaa ja tämä entuudestaan auttaa itsetuntoa
kehittymään.
Lisäksi Yhdysvalloissa avioliittoja tutkinut psykologi ja tutkija
Judith S. Wallerstein on kirjoittanut, että onnelliset ihmiset osaavat ja
uskaltavat ilmaista itseään ja eriäviä mielipiteitään. Hyvä itsetunto on hänen mukaansa yksi toimivan parisuhteen
salaisuuksia. Psykologi Elina Nurminen on vetänyt tuen merkityksen hienosti
yhteen sanomalla, että läheisen tuki on yhtä tärkeää kuin uni tai ruoka.
Tiedän, että tähän harrastukseen liittyy myös paljon niitä asioita,
joista oma puoliso ei oikeastaan välitä. Kuten pukujen tekeminen, jolloin koko
talo mahdollisesti alkaa kiiltämään likarättejä myöten, koska glitteriä pitää
vain olla joka paikassa. Sen lisäksi myös neuloja ja langanpätkiä, höyhenistä
ja liimamöykyistä puhumattakaan, voi löytyä mitä omituisimmista paikoista. On
kuitenkin ihanaa, että tämä siedetään, vaikka se välillä saakin kiristelemään
hampaita.
![]() |
| Kun esiintymistä toteuttaa, täyttyy pöydät kaikesta ihmeellisestä. |
Esitysten aikoihin useinkin käymme jälleen keskustelun, miltä minun
esiintymiseni tuntuu puolisosta. Useimmiten tähän vastataan olan kohautuksella
ja siten, että tulenhan minä esiintymisen jälkeen hänen luokseen kotiin, joten
"how cool is that". Puolison ystävät kuulemma varmistelevat häneltä
usein, että riisuutuuko vaimo oikeasti lavalla. Mitäpä tähän vastaamaan muuta kuin,
että osittainhan joo ja ettei se todellakaan vaivaa.
![]() |
| Alusvaatetta tuunauksessa |
Puolisoni pitää burleskiharrastusta erittäin hyvänä itseluottamuksen
ja varmuuden kehittämiselle. Huoli hänellä on kuitenkin siitä, ettei homma vain
lähde liian vakavaksi tai "fanien kalasteluksi". Tähän murheeseen ei
kuitenkaan ole syntynyt viitteitä eikä varmaan synny, koska minulle tämä on
harrastus. Toisena hieman huonona asiana on esiintymisiin valmistautuminen, joka
kuulemma selkeästi stressaa tekijäänsä, vaikka harvemmin asiaa suostun
myöntämään, mutta puolisoni mukaan se näkyy.
Lopuksi vielä kysyin meidän Pori Burlesque harrastajilta, miten heidän
parisuhteessa puoliso lähestyy asiaa ja vastauksia tuli paljon. Ikävä kyllä
kaikki vastaukset eivät mahdu tähän postaukseen, mutta yritin laittaa mahdollisimman
erilaisia vastauksia.
"Tykkää. Tukee koko sydämen pohjalta asti. Tulee aina katsomaan
kun vaan pääsee. Puhutaan paljon ja jos jotain olen harkinnut niin on aina
tukena minun päätöksessäni. Tässä nyt olen miettinyt loman aikana isosti ja
ollaan puhuttu. Isäntä sanoo, että hän pysyy tukena, mitä sitten koskaan päätänkään."
"Ei tykkää. Ei tue. Ei tule katsomaan. Ei suostu edes ottamaan
puheeksi. Ei ole hänen harrastus, vain minun. Olen väkisin burleskaaja, silti."
![]() |
| Netista otettu kuva strutsinsulkaviuhkasta. |
"Tykkää ja tukee. Ei halua tulla paikan päälle katsomaan. On ollut
iha tyytyväinen siitä, että kun olen aina ollut vähän äijämäinen niin saatan
nykyään joskus pukeutua mekkoon ja näyttää naiselliselta. Lopulta harrastus on
kuitenkin minun henkireikäni, jota teen ihan itseäni varten."
"Minulla burleski oli jo kuvioissa kun tutustuin puolisooni, niin
se oli vähän semmoinen ota tai jätä -tilanne. Hän on kuitenkin kovin ylpeä sanonut
olevansa ja tukee minua, ja auttaa usein ideoinnissa ja toteutuksessa.
Esimerkiksi viuhkojen tikut hän veteli vannesahalla. ❤"
"Meillä tukee. Ei mustasukkaisuutta tai paheksuntaa. Tänään juuri
puhuttiin asiasta ja puolisoni sanoi näkevänsä minun tekevän esittävää taidetta,
johon kuuluu paljon muutakin, kuin esiintyminen ihmisille. Hän ei näe myöskään
ikärajaa tai ulkonäkörajoitusta harrastukselle. Raskauden aikana ei halunnut
minun esiintyvän, koska pelkäsi turvallisuuden puolesta. Näistä asioista on
puhuttu paljon ja avoimuus on auttanut joka kohdassa."
"Jaa a, en usko että on mustasukkainen... En ole mennyt
tasseleille asti enkä mene, joten varmaan sama asia kuin esim. uimarannalla,
katsokoon ketä huvittaa... Varmasti sanoisi jos ei tykkäisi."
"Ei ole hajuakaan! Ehkä haluaisin enemmän innostusta! Niin kuin
kalastusvehkeistäkin! Kyllä just eilenkin puheltiin burlesquesta...ei kait oo
moksiskaan."
"Meillä ei kiinnosta. Ei pätkääkään. Toisaalta tämä on jo minulle
työ, joten hän kuuntelee sujuvasti minun vuodatukset/itkut/naurut/ilonaiheet
genrestä ❤ ja se on jo loistava tuki!"
![]() |
| Puolisoni kanssa halloweentunnelmissa. |
"Minäkin olen aikalailla meidän suhteen alussa alkanut
harrastamaan burleskia. Ollaan kyllä tunnettu jo vuosia sitä ennen ja mies
sanoi, että on huomannut minussa siinä mielessä muutoksen, että olen alkanut
laittautumaan enemmän ja kuulemma näytän naisellisemmalta, kuin 10.v sitten. Hän
jaksaa kuunnella höpinöitäni aiheesta ja sanoo aina mielipiteensä minun
esityksistä. Kysyin häneltä, mitä ajattelee minun burleskiharrastuksesta, niin
sanoi olevansa ylpeä minusta, siitä kun uskallan ylittää itseni ja olla rohkea.
Itse kyllä tiedostan, että on tullut viime aikoina reissattua paljon burleskin
takia ja vapaa-aika pyörii paljon burleskin ympärillä. Välillä mies on mukana,
välillä ei jaksa lähteä."
Kaikissa näissä vastauksissa, niiden sävystä huolimatta, näkyy se,
että vaikka puoliso ei niin välittäisikään koko touhusta, niin hän on kuitenkin
sen verran avoin, että hyväkyy toisen erilaisuutta, innostusta ja antaa tilaa
sen toteuttamiselle. Tuo avoimuus ja hyväksyntä tekee meistä niitä kuuluisia
rohkeita ja huikeita burleskitaiteilijoita ja -harrastajia.
Näihin aatoksiin,
Marie SoSweet
Lähteet:
https://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/toimiva_parisuhde/kahden_aikuisen_liitto/





Kommentit
Lähetä kommentti