![]() |
| Kuva: Marie SoSweet |
”Opetuksen ja ohjauksen välinen suhde on
monisyinen. Kun nämä kaksi käsitettä nähdään toistensa jatkumoina tai jopa
synonyymeina, opetus ja ohjaus nähdään saman kolikon eri puoliksi siten, että
opettajan työnkuva ja rooli on muuttunut tai muuttumassa ohjaukselliseen
suuntaan – tietäjästä tukijaksi.”
Näihin netin syövereistä löydettyihin sanoihin onkin hyvä
aloittaa mietinnät tämänhetkisestä tilanteesta burleskin opetuksen saralla.
Huomautan jo heti alkuun, että tämä on siis minun, Madame BlaBlaan aatoksia,
eivätkä mikään parviälyn ehdoton mielipide, joten rakentavaa keskustelua sekä
ajatuksia otetaan vastaan ja jopa toivon niitä.
Lähdetään vaikkapa siitä, missä asemassa burleski tällä
hetkellä on Suomessa. Tekijöitähän on jo pohjoisesta eteläisempään niemennotkoon
ja koko ajan tulee lisää. Genrestä viehättyneiden ei enää tarvitse odottaa
pääsevänsä eka lavaesiintymiseen muutamien isompien kaupunkien tapahtumiin vaan
tarjolla on pienempiä sekä ns. ”matalan kynnyksen” näytöksiä. Ja ravintolat
ottavat mielellään vastaan ohjelmaa nyt, kun burleskille on tullut kasvot; tiedetään,
mitä tilataan.
Jos lasketaan kaikki vuoden aikana enempi vähempi tehneet,
niin puhutaan varmasti sadoista harrastajista sekä 10-20 ammatikseen tekevästä
henkilöstä? Vauhdikas kasvu on tuonut näytöksen tuottajia, mutta myös
opettajia/ohjaajia. Käydäänpä hieman pöyhimään tätä aihetta.
Matamin opetus on ohjausta vaiko mitenköhän?!
Olen opettanut sekä ohjannut jo vuodesta 2001 alkaen
itämaistatanssia, suoritin opettaja-koulutuksen 2013 ja burleskia olen ohjannut
2012 alkaen; molemmista säännöllisillä viikkotunneilla. Olen tehnyt varsinkin alussa
virheitä ja koittanut niistä ottaa opikseni, opiskellut lisää ja muuttanut
opetusmateriaaliani tietojeni lisääntyessä; niin käy varmasti muillekin ja se
kuuluu elämään.
MUTTA olen aina kokenut velvollisuutta sekä vastuuta opetuksessani, vaikka tiedot
aloittaessa ovat olleetkin rajalliset. Eli jos markkinoin vaikkapa Burleskia
aloittelijoille-työpajan, koen, että silloin minun pitää antaa kattava paketti
sekä olla valmis antamaan heille vastauksia TAIKKA ohjata oikeaan suuntaan.
Eikä opettaa heille ainoastaan minun omia mielipiteitäni, omaa näkemystä taikka
ainoa-oikea-tapa-on-minun-tapa… Koska me tiedämme, että burleski on valtavan
suuri genre. Toki omia mielipiteitä sekä näkemyksiä voi ja pitääkin kertoa,
koska ne ovat hyviä vertailukohteita oppilaille, kun menevät muiden
tunneille. Niistä sitten on hyvä uuden
burleskinuppusen hyvä muokata se ”oma tyyli”. Jokaisen open/ohjuksen kädenjälki
oppilaassa on jatkumoa burleskille sekä tuleville sukupolville! Kuten myös
allekirjoittaneessa, muiden opettajien opit sekä taidot on sulautuneet Madamen
näköiseksi kurssimateriaaliksi vuosien varrella.
Opettaminen ja ohjaaminen ovat periaatteessa eri asia, mutta
koen ne itse yhtä vastuullisiksi. Ohjaajan työ ei ole yhtään helpompi, jos niin
kuvittelet? Pidän itseäni burleskissa ehkä
piirun verran enemmän ohjaajana kuin opettajana. Silti pitää osata lukea
oppilaita, antaa heille sopivat työkalut sekä vinkit muista
opettajista/ohjaajista, osata kuunnella sekä luoda pohja tulevalle, tässä
tapauksessa tulevalle burleskitaiteilijalle. Toisaalta, käytän sitten kumpaa
muotoa tahansa, pedagogisesti minun pitää osata käsitellä oppilaitani
tasapuolisesti sekä ymmärryksellä, koska meitä on kaikenlaisia =)
Tahtoo opettaa!
Kun aloitetaan opetus niin se usein lähtee halusta jakaa
omaa tietoaan sekä osalla myös rahallisista syistä. Suomessa ei ole kielletty burleskin (taikka
monen muunkaan tyylin…) opettamista joten aika värikästä tarjontaa on ja se
aiheuttaa toki joillekin oppilaille sekaannusta. Olen saanut jonkin verran
palautetta eri opettajista/tekijöistä ja osa on ollut aika huolestuttavaa; kiukuttelua, sättimistä, pakkoesiintymistä,
syrjimistä ryhmissä sekä tuota MinunTyyli-opetusta. Tällaiset kokemukset lähtee oppilailta salamaakin nopeammin
kiertämään viidakkorumpuna, harmillista toki, jos se olisi sitä tiettyä opettajaa kohtaan,
mutta tässä tapauksessa kärsii yleensä koko genre, muut opettajat, ohjaajat
sekä esiintyjät, tapahtumat, yhdistykset yms. Moni ihminen näkee sekä kokee
sanan ”Burleski” negatiivisena saatuaan siitä huonon kokemuksen (ja tätä
tietenkin tapahtuu myös esiintymisissä…) ja ei välttämättä osaa eritellä sen
kaikkia puolia/muotoja taikka sitä yksittäistä kokemusta.
![]() |
| Kuva: Kisu K. |
Olen saanut itsekin palautetta, varmasti kaikki ovat jossain
muodossa saaneet, jotka vähänkin kauemmin ovat opettaneet, ja aina tulemme
saamaan. Sen voi ottaa vastaan joko kiukuttelemalla/ kieltämällä taikka kuten esim.
minä, rakentavana sekä hyvänä korjausehdotuksena. Kaikkea en pysty opettamaan, mutta sen myönnän
rehellisesti ja onneksi meillä Suomessakin on monia opettajia/ohjaajia joilta
löytyy omat erityis-osaamisensa; siksi ohjaan meillä oppilaita käymään
”vieraissa”. Eikä vain burleskista vaan myös muista osa-alueista.
Jos sinulla on tarve ja halu opettaa, niin mieti sekä
analysoi itsesi. Oletko varma, että olet velvollisuudentuntoinen opettaja?
Osaat ohjata tarpeen tullen muille opettajille etkä pidä itseäsi ainoana, joka
osaa? Annat palautteen korjaavasti sekä positiivisesti? Ohjaat oppilastasi
oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti? Ajattele aina itsesi oppilaan tilalle,
minkälaista opetusta sinä haluaisit, mistä olet valmis maksamaan?
Tärkeintä, älä KOSKAAN moiti/hauku suureen ääneen muita
opettajia/ohjaajia tunneillasi, vaikkakin mielestäsi syytä olisi. Se on
mielestäni erittäin ammattitaidotonta käytöstä. Aiheen voi käsitellä eri
tavalla, jos vaikkapa oppilas sen tuo julki. Näitä tapauksia on ollut mm.
muissa opetuspiireissä ja oppilaat ovat kokeneet opettajansa ”kiusallisena ja
pahansuopana”.
Olemme opettajina ja ohjaajina (sekä tietenkin
esiintyjinäkin) monelle oppilaalle ihan ensimmäinen kokemus burleskia, sen
pitää silloin olla mahdollisimman hyvänoloinen, piristävä, antava ja
positiivisen ikimuistoinen hetki! Kuten me itsekin olemme =)
Tunti päättyy venyttelyihin =)
![]() |
| Kuva: MarieSoSweet |
Voisin kirjoittaa vaikka sata sivua lisää aiheesta,
miten/missä/milloin/miksi, mutta yritin tiivistää edes hieman opettamisen ja
ohjaamisen vastuista sekä ajatuksista siihen liittyen; tässä ei ole ketään
kohtaan mitään henkilökohtaista eikä kieltoja. Halusin herättää miettimään ja
analysoimaan eri opettajia sekä ohjaajia, taikka antamaan heiltä itseltään
palautetta, miten kokevat opetustilanteet taikka muut tekijät.
Itse toivon, että meillä jonain päivänä olisi jonkinlainen
yhtenevä ajatusmalli varsinkin aloitteleville harrastajille, jokainen ope tuo
siihen tietenkin omat mausteensa sekä jatkoryhmät/tunnit ovat sitten täysin
tekijänsä näköisiä! Meillä Suomessa on jo mielettömän hyviä opettajia sekä
taitajia, olemme hyvässä hallussa täällä kylmässä, mutta glitterillä vuoratussa
pohjoismaassa =D





Kommentit
Lähetä kommentti