Moi!
| Florella Night´n Day tarkastelemassa Veronica Von Der Fulin muotoja. Kuva: Heidi Rannikko |
Vieraskynänä taas Florella Night´n Day sekä sister in crime, Veronica Von Der Ful. Meillä oli kunnia työskennellä Pick-uppeina Rock Bar Montussa järjestetyssä ”Sen pituinen se”- burleski-illassa lauantaina 24.3.2018.
Burleskia huonommin tunteville sana Pick-up eli pikkuri ei sano mitään, mutta pikkuri on se tyyppi, joka laittaa lavan kuntoon ennen ja jälkeen esiintyjän. Eli se, jolle esiintyjä kertoo, mitä rekvisiittaa haluaa lavalle, mihin kohtaan ja mihin asentoon. Jotekin söisi esityksen glamouria, kun esiintyjä hepenissään aloittaisi sisääntulon roudaamalla tuolia ja muuta rompetta lavalle ja sen jälkeen virittäytyisi esityksensä mielentilaan. Kuitenkin esityksen pointti on, että esiintyjä on esityksen hahmossa ja mielentilassa sekä lavalle tullessaan, että sieltä lähtiessä. Kuorma-autollinen rekvisiittaa pumppukärryn kyydissä lavalle tullessa ei ehkä sovi ihan joka esitykseen. Tämän takia burleski-illan työmyyriin kuuluvat pikkurit, tyypit, jotka huolehtii, että lava on kunnossa ja esiintyjä saa keskittyä esitykseensä ja esityksen jälkeen tavarat ja vaatteet tulevat hoidetuksi pois lavalta ja lava taas kuntoon seuraavaa esiintyjää varten.
| Pikkuri sekä Dom of Finland Kuva: Heidi Rannikko |
Ihan samalla tavalla kuin esiintyjillä, myös pikkureiden homma alkaa valmistautumisella illan teemaan. Valitaan roolihahmo ja puku iltaan sopien. Nyt kun meillä oli illan teemana ”Sen pituinen se”, käytiin läpi satuja ja tarinoita. Koska yleensä pikkuri tarvitsee samaa pukua vain kerran, ei ole niin hirmuinen paine lähteä ompelemaan tai ompeluttamaan asua itse ja ompelutaidoiltaan avuton Florella lähti kehittämään roolihahmoaan selailemalla naamiaisasuliikkeiden tarjontaa. Ilmiselviä valintoja olisivat olleet erilaiset prinsessat ja Liisa Ihmemaassa, mutta koska Florellan sisäinen prinsessa uinuu Ruususen unta jossain hermosynapsissa piilossa Florellalta, prinssiltä ja puolelta valtakuntaa, nousi ykkösvaihtoehdoksi Sherlock Holmesin asu, jonka Florella sitten Veronicalle viestiteltyään hetken mielijohteesta jo tilasi. Viestittely Veronican kanssa jatkui illalla, kun Veronica oli koiraa lenkittäessä ja koiran silmien pimeässä loistaessa saanut loistavan idean; Sherlock Holmes ja Baskervillen koira! Veronican idea sai Florellan putoamaan sohvalta innostuksen vallassa ja innostusta ei pystynyt peittelemään edes harjoituksissa nähdessä. Seuraavat pari viikkoa oli sitten tiukkaa askartelua Veronican työstäessä omaa asuaan ja Florellan tuunatessa tilaamaansa asua työistuvammaksi (yllättäen tuote ei vastannut pätkääkään nettisivujen kuvia). Kokemus on opettanut, että kannattaa tilata reilu koko, koska se on helppo itse pienentää ja muokata itselle sopivaksi, liian pienestä ei saa isompaa ja yleensä noissa naamiaisasuliikkeiden halvoissa asuissa ei kangas jousta ja saumat eivät kauheaa venymistä kestä. Vaikkakin Florella on ompelukoneen kanssa onneton tunari, pienistä korjauksista selvitään ja mihin ompelutaidot ei riitä, liimapistooli ja jeesusteippi pelastaa! Veronica on ompelukoneen kanssa lahjakkaampi, mutta liimapistooliin hänkin luottaa.
| Pelastava jesari!!!! |
| Kuva: Heidi Rannikko |
Pikkuri on usein se, joka ottaa vastaan myös esiintyjien jännityksen ja hermostumiset; toiset ovat pikkutarkkoja siitä, missä asennossa haluavat esim. vihkojen ja rekvisiittatilpehöörien olevan pöydällä, toisille riittää, kun tietävät suunnilleen missä kohtaa lavaa esim. tuoli on. Läpimenoissa pikkurin hommaa helpottaa, kun esiintyjä odottaa kärsivällisesti vuoroaan ja juttelee itselleen tärkeät asiat, kun oma vuoro läpimenossa on. Vaikka pikkurit kirjoittavat kaiken paperille ja piirtävät oman karttansa lavasta ja missä kohtaa karttaa esim. tuoli tai pöytä on, läpimenoissa pikkurit myös painavat mieleensä esiintymisjärjestyksen, mikä helpottaa työn suunnittelua ja auttaa pikkureita hahmottamaan, minne eri esitysten eri kokoiset rekvisiitat kannattaa viedä talteen, jotta ne ovat väliajalla helposti siirrettävissä lähemmäs valmistautumispaikkaa. Esiintyjä keskittyy omaan esitykseensä ja haluaa tottakai tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, mitä esitykseensä tarvitsee, mutta olisi kiva, että pidettäisiin muistissa, että pikkuriparkojen pitää keskittyä samalla intensiteetillä illan jokaiseen esitykseen; pikkurille joka ikinen esitys on yhtä tärkeä kuin esiintyjälle se ikioma esitys. Pikkuri ei voi eikä saa suosia ketään, vaan jokainen esitys ja esiintyjä on tasa-arvoinen. Lisäksi on muiden esiintyjien huomioimista, että odottaa kärsivällisesti omaa vuoroaan läpimenoissa. Ei ole läpimenoissa vuorossa olevalle esiintyjälle kivaa, kun oman läpimenon aikana seuraavan näytöksen kolmas esiintyjä jo toimittaa pikkureille omaa esitystään. Kaikessa jännityksessä on hyvä muistaa asettaa itsensä toisen asemaan; mitä itse tykkäisit, jos sinun ollessasi vuorossa joku toinen esiintyjä veisi pikkureiden huomion sinun esityksesi yksityiskohdista? Armoa, kommunikointia, yhteistyötä ja kokonaisuuden huomioonottamista, siitä tässä elämässä on loppujenlopuksi kyse.
Kaikesta jännityksestä, työstä ja touhusta huolimatta tämäkin ilta oli taas tosi kiva ja pikkurit kiittää tuottajaa/mammaa Madame BlaaBlaata, ihania esiintyjiä ja jykevää juontajaa sekä kaikkia illan työmyyriä bäkkäriemosta myyjiin ja baarin työntekijöihin, ääni-ja valomiehiin, järkkäreihin ja kuvaajiin yhteistyöstä ja hyvästä fiiliksestä. Ollaan me melkoinen burleskiperhe <3
Kommentit
Lähetä kommentti